Like Us

Sunday, November 10, 2013

Khasiat Almond (Badam) DIMINUM bersama Susu Kambing



Jom kita mulakan hari kita dengan susu kambing dicampur bersama kacang badam. Kini, tidak susah untuk kita dapatkan badam dan susu kambing. Terdapat pelbagai jenis produk susu kambing yang boleh anda dapatkan dipasaran.

Selain memberi tenaga untuk tubuh kita, terdapat 1001 rahsia dan khasiat disebalik badam dan susu kambing. 

Cara : Kalau hendak mudah, beli badam yang sudah dikisar. Ada dijual dipasaraya. Biasanya dibahagian bahan-bahan kek / biskut. 

Campurkan 1 sudu makan badam kisar ke dalam secawan susu kambing dan minum. Sedap!!!! 

Boleh diamalkan oleh semua peringkat umur. Untuk kanak-kanak dibawah umur 2 tahun anda harus blend badam sampai sebati dengan susu. Nanti tercekik pula anak tu nanti. Selamat beramal!

KHASIAT BADAM  (ALMOND):

  • Badam Beri Tenaga Tambahan dan Menguatkan Memori : 

Badam merupakan kacang istimewa yang menjadi makanan sampingan yang biasanya dimasukkan ke dalam coklat bagi meningkatkan kesedapan dan nilainya. Badam telah digunakan atau dimakan oleh masyarakat di Timur Tengah, Iran, Afghanistan, Pakistan & India, beribu tahun dahulu bagi tujuan meransang minda dan meningkatkan daya ingatan bagi tujuan penghafalan al-Quran, Hadist dan pelbagai ilmu.



Badam juga dikatakan dapat menghalang osteoporosis. 30gm badam (25-30 biji) mempunyai kandungan kalsium sama seperti terdapat dari 1/4 cawan susu. Kalsium amat berguna bagi menghalang osteoporosis.

Kajian berkenaan dilihat dapat membantu kesan antioksidan apabila memakan badam dan kajian seterusnya menunjukkan kesan Vitamin E dan terbitan polipenolik seperti flavonoid yang ditemui dalam badam dan pokok kekacang lain.


  • Tahukah anda badam adalah makanan seimbang dan paling tinggi khasiat di kalangan kekacang?

Badam mengandungi protein, serat, kalsium, magnesium, kalium, zinc, selenium, kuprum, phosphorus, biotin, riboflavin, niacin, besi, vitamin E serta antioksida lain yang tinggi. Contohnya, segenggam badam (35gm), dapat membekalkan 45% dari keperluan harian Vitamin E dan Manganese. 


  • Badam Mengurangkan Paras Kolesterol, Merendahkan Risiko Darah Tinggi dan Serangan Jantung

Asid folik yang terdapat di dalam badam dipercayai dapat menurunkan paras homocystein, iaitu sejenis asid amino yang boleh menyebabkan saluran darah menjadi sempit; dengan itu juga mengurangkan risiko penyakit jantung dan darah tinggi.


  • Badam Menghalang Obesiti (Kegemukan)

Kajian tersebut melibatkan 65 orang dewasa obes. Mereka dibahagi kepada 2 kumpulan. Kedua-dua kumpulan dibekalkan dengan diet yang sama jumlah kalori serta proteinnya.
Kumpulan pertama diberi diet berkalori rendah terdiri dari karbohaidrat kompleks. Kumpulan kedua juga diberi diet berkalori rendah yang di perkayakan dengan badam (2 genggam sehari).

Selepas 6 bulan di dapati kumpulan yang dietnya diperkaya dengan badam mengatasi kumpulan berdiet karbohaidrat dengan 64% dalam pengurangan berat badan, 56% dalam lilitan pinggang, 50% dalam pengurangan lemak.



  • Badam Meredakan Diabetes

Di dalam suatu kajian yang telah disiarkan di dalam The Journal of Nutrition, badam telah ditambah kepada diet sekumpulan pengidap diabetes tahap ke-2.
Keputusan ujian menunjukkan diet dengan badam telah menurunkan glycemic response dan insulin response. Kumpulan yang mengambil diet bersama badam ini telah menunjukkan penurunan kebergantungan kepada ubatan.



  • Badam Membantu Menghalang Batu Karang
Kajian dan pengumpulan data ke atas wanita selama 20 tahun oleh ‘Nurses’ Health Study’ menunjukkan wanita yang memakan sekurang-kurangnya 1oz (30gm) kekacang atau mentega kacang dalam seminggu mengalami penurunan 25% risiko batu karang.

  • Badam Menghalang Osteoporosis
Badam juga dikatakan dapat menghalang osteoporosis. 30gm badam (25-30 biji) mempunyai kandungan kalsium sama seperti terdapat dari 1/4 cawan susu. Kalsium amat berguna bagi menghalang osteoporosis.

Tahukah anda diet kurang kalsium boleh mecetuskan risiko barah usus?

  • Badam untuk Wanita Hamil
Kandungan folate yang tinggi di dalam badam amat berguna sekali bagi wanita yang sedang hamil. Folate adalah penting bagi mengelakkan dari kecacatan pada bayi ketika hamil.

Badam Mengurangkan Risiko Berbagai Penyakit: Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa beberapa jenis kekacang, terutamanya badam, dapat mengurangkan risiko barah, diabetes, nyanyok (Alzheimer’s disease) dan beberapa penyakit kronik yang lain.

Dalam satu kajian yang telah disiarkan di dalam ‘American Journal of Clinical Nutrition’, dilaporkan bahawa badam berupaya menurunkan tahap kolesterol setanding dengan kesan dari penggunaan dadah ’statin’. Kajian seterusnya pula mendedahkan bahawa badam setanding dengan dadah ’statin’ dalam mengurangkan tahap protein ‘C-reactive’ yang merosakkan ateri.

Info dari : http://herbadantumbuhan.blogspot.com/2011/07/badam-khasiat-dan-ubatan.html


KHASIAT SUSU KAMBING:

Bayi & Kanak-kanak
Dewasa & Warga Tua
Penderita Penyakit
Cerdas Minda
Tenaga
Fungsi Sel Imun
Tumbesaran
Penyembuhan Luka
Usus dan Perut
Cirit Birit / Alahan
Masalah Sendi/Sakit Lutut
Pemulihan Selepas Pembedahan
Sistem Imun
Tulang Rapuh
HIV - AIDS
Demam Kuning
Penyakit Lupa/Nyanyuk
Melawan Radikal Bebas


Ibu Mengandung
Pelajar
Ahli Sukan
Cegah Demam Kuning
Kecerdasan Minda
Tenaga
Khasiat Penting
Peka & Penumpuan
Stamina
Tenaga
Sistem Imun
kekuatan Otot
Pemulihan
Tingkatkan Kecerdasan
Kesihatan Tulang

Sejarah di sebalik Susu Kambing


Nabi Adam
Bermulanya ‘Human Civilization’ (tamadun manusia) Habil dan Qabil menternak kambing dan ianya merupakan haiwan ternakan pertama di dunia.

Nabi Ibrahim
Merupakan penternak kambing yang agong. Terdapat 12,000 ekor anjing yang menjaga kambing2nya. Berlaku peristiwa sedekah (kambing) yang terbesar dalam sejarah Islam.

Nabi Isa
Juga menternak kambing. Wujudnya Bani Israel - bangsa Yahudi (satu bangsa yang dikenali cerdik). Mengamalkan minuman susu kambing sehingga ke hari ini.

Nabi Muhammad SAW
Diantara jenis minuman yang biasa diminum oleh Rasulullah SAW adalah susu kambing segar, yakni diperah dari kambing (kisah Abdullah bin Mas’ud pada masa remaja, mengembala kambing milik uqbah Mu’aith
(Dipetik dr Tulisan Dr. Indah Kristanti-Alhikmah.com)

Peristiwa Israk Mikraj Nabi Muhammad SAW: Telah disediakan 3 jenis minuman oleh Jibrail iaitu Arak, Madu dan Susu Kambing. Baginda memilih susu kambing (”minuman yang terbaik di dunia selepas susu ibu”)
Dinasti China
Tahukah anda  Dinasti China semenjak 2,500 tahun dahulu Puteri-Puteri Maharaja China mengamalkan minum susu kambing dan berendam dalam susu kambing? Manakala masyarakat India dan penganut agama Hindu juga mengamalkan minum susu kambing bertujuan Meningkatkan Daya Ingatan, Ketahanan Badan dan Amalan Perubatan.

Susu kambing adalah satu pengeluaran biologikal yang unik. Khasiatnya memang tidak dapat nafikan. Sudah menjadi satu tanggapan umum di seluruh dunia bahawa masalah kesihatan manusia boleh dibantu dengan khasiat penghadaman dan pemulihan dari susu kambing yang luar biasa.

Cleopatra & Mahatma Gandhi
Tokoh seperti Cleopatra dengan sejarah mandian susu kambing dan Mahatma Gandhi memulakan hari dengan segelas susu kambing yang segar diikuti dengan segelas sebelum masuk tidur.





Monday, April 1, 2013

Mee Goreng Power!!!

Waktu penyediaan bahan: 7 minit
Waktu Memasak : 7 minit

Bahan-bahan :
Sepeket Mee Kuning - basuh
2 Sudu Besar Cili Giling - Jenama Puteri
3 ulas bawang putih - cincang
*Sayur = Kubis / Sawi / Kailan (mengikut selera anda) - hiris
Kicap Manis - Kipas Udang
2 biji telur
1 sudu besar sos cili
*Lauk = Fishball / Fishcake / Ayam / Udang / Sotong - mengikut selera anda

Cara-cara:
1. Panaskan kuali (Guna api besar * kalau dah biasa masak). Masukkan sedikit minyak masak.
2. Masukkan 2 sudu cili giling. Tumis sehingga garing. Letakkan 1 sudu soso cili dan kacau.
3. Masukkan lauk kegemaran anda ( Fishball / Fishcake / Ayam / Udang / Sotong ). Kacau sehingga masak.
4. Masukkan 3 ulas bawang putih yang sudah dicincang halus. Tumis sampai naik bau.
5. Pecahkan 2 biji telur kedalam kuali sehingga separuh masak.
6. Masukkan sayur kubis / Sawi / Kailan. Kacau semuanya sehingga sebati.
7. Masukkan mee kuning yang sudah dibasuh. Gaulkan semuanya.
8. Bubuh kicap manis cap Kipas Udang sehingga mee bertukar warna hitam. Gaulkan semuanya dan tutup api!

***Dah Siap..Jom Makan!!!!****

Wednesday, March 27, 2013

Simple Cookies

Bahan-bahan :
1 Cup Margarine
3/4 Cup Gula Kastor
2 biji telur
1 sudu kecil vanilla esen
1 sudu besar perasa chocolate
Tepung gandum
1 peket chocolate chip / chocolate rice

Cara-cara :
1. Masukkan Margarine dan Gula Kastor kedalam mixer. Pukul sehingga kembang (Berwarna Putih Gebu).
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul adunan perlahan-lahan.
3. Masukkan Vanilla esen dan perasa chocolate. Kacau sehingga sebati.
4. Masukkan 1 peket Chocolate Chip / Chocolate Rice. Kacau sehingga sebati.
5. Masukkan tepung gandum perlahan-lahan sehingga tidak melekat pada tangan.
6. Ambil secubit adunan, gentel sehingga menjadi bulat dan tekan sehingga leper.
7. Panaskan oven 170'C. Masukkan kedalam oven dan biarkan sehingga 25 minit sahaja.
8. Sedia untuk dimakan.

Tuesday, March 19, 2013

Cara-cara buat KUAH Yong Tau Foo

Sebelum terlupa nak buat sekali lagi resepi ni. Ni yang tulis dekat blog nih....
Saya buat Sos ni guna apa bahan yang ada dekat dalam dapur.

SOS HITAM

BAHAN A
1 sudu makan Cili Giling
1 sudu teh belacan
1 sudu teh sos tiram
1 sudu makan kicap pekat
1 ketul gula melaka (Hitam)
1 sudu makan tepung jagung - campur dan kacau dengan air sejuk
1/2 cawan air masak
garam dan gula secukup rasa.

BAHAN B
1 sudu makan bijan - goreng tanpa minyak

Cara-cara :
1. Panaskan periuk. Masukkan 1 sudu minyak masak kedalam periuk yang telah dipanaskan.
2. Masukkan cili giling dan belacan. Kacau sehingga agak garing.
3. Masukkan 1 ketul gula melaka. Biarkan ia cair.
4. Masukkan sos tiram dan kicap pekat. Kacau sehingga semua sebati.
5. Masukkan air masak dengan tepung jagung. Kacau semuanya sehingga mendidih dan sebati.
6. Tuang dalam bekas, taburkan bijan dan hidangkan bersama bahan-bahan Yong Tau Foo.

Sedap!!!

KUAH

Senang je nak buat kuah ni.

Cara-cara:
1. Mula-mula masukkan semangkuk air tapis (air masak) kedalam periuk.
2. Hidupkan api. Masukkan kiub pati ayam / Stok Ayam. Kalau takde jugak, rebus bahagian ayam (tulang) untuk dijadikan stok / pati ayam.
3. Masukkan semua bahan-bahan yang nak dijadikan steamboot tu. Contoh Fishcake, Fishball, kangkung, udang dan sebagainya.
4. Letak garam secukup rasa.
5. Bila semua yang direbus tu dah kembang dan masak. Angkat dan toskan. Hias elok-elok dalam mangkuk.
6. Tuang sup tadi kedalam mangkuk yang lebih besar (kalau kuahnya banyak) taburkan bawang goreng, daun sup serta daun bawang. 
7. Sudah siap dan Boleh menikmati Yong Tau Foo Dengan Mudah dan Sempoi Abis....

Bahan-bahan makan contoh FISHCAKE. FISHBALL tu ada jual dekat Hypermarket contoh dekat JJ / Carrefour. Dekat luar tulis Steamboat dekat tempat frozen food biasanya ada. Cari yang ada HALAL JAKIM. Nak lagi sedap...tambah la macam-macam lagi...cipta makanan kegemaran anda sendiri lagi syok..

*Gambar tak sempat nak ambil. Dah makan semua habis...YUMMY....

Friday, July 6, 2012

Tekanan Darah Tinggi (Hipertensi)

Apa itu Tekanan Darah Tinggi?


Tekanan Darah Tinggi BUKAN Disebabkan oleh Kolesterol yang Lebih! Punca Sebenarnya Adalah Pengoksidaan Kolesterol pada dinding Arteri Darah.

Tekanan darah tinggi (PBP) adalah satu keadaan serius yang boleh membawa kepada penyakit jantung koronari (juga dipanggil koronari arteri penyakit), kegagalan jantung, strok,
kegagalan buah pinggang, dan masalah kesihatan lain.



"Tekanan darah" adalah daya darah menolak ke arah dinding arteri darah pam jantung. Jika tekanan ini meningkat dan kekal tinggi sepanjang masa, ia boleh merosakkan tubuh dalam pelbagai cara.


Tekanan darah diukur sebagai sistolik (sis-TOL-ik) dan diastolik (di-a-STOL-ik) tekanan. "Sistolik" merujuk kepada tekanan darah apabila jantung berdegup semasa mengepam darah. "Diastolik" merujuk kepada tekanan darah apabila jantung semasa rehat antara denyutan.

Anda paling sering akan melihat nombor tekanan darah yang ditulis dengan nombor sistolik di atas atau sebelum bilangan diastolik, sebagai mmHg
120/80. (MmHg milimeter raksa unit yang digunakan untuk mengukur tekanan darah.)

Jadual di bawah menunjukkan nombor tekanan darah yang normal untuk orang dewasa. Ia juga menunjukkan yang nombor meletakkan anda pada risiko yang lebih besar untuk masalah kesihatan.



Kategori untuk Tahap Tekanan Darah Di Kalangan Orang Dewasa (diukur dalam milimeter merkuri, atau mmHg)




CategorySystolic
(nombor atas)
Diastolic
(nombor bawah)
Normalkurang drpd 120danLess than 80
Prehypertension120–139atau80–89
Tekanan Darah Tinggi
     Stage 1140–159atau90–99
     Stage 2160 atau lebihatau100 atau lebih

Peringkat² Perkembangan Darah Tinggi



Peringkat Pertama : Darah Yang Pekat dan Gelap

Apabila kandungan air di dalam darah hilang dengan banyak (akibat daripada ubat diuretic) kepekatan darah akan menjadi semakin meningkat dan ini akan menyebabkan sel-sel darah merah melekat bersama dan menjadi gelap dan lekit yang menghalang pengaliran darah yang lancar. Rintangan ini akan memaksa jantung untuk pam lebih kuat lagi yang menyebabkan tekanan darah menjadi semakin tinggi.



Peringkat Kedua : Kerap Rasa Letih dan Mengantuk

Darah yang telah menjadi pekat dan mengalir dengan perlahan tidak boleh mengangkut oksigen dan nutrien ke seluruh badan dengan efektif. Apabila otak anda tidak terima bekalan oksigen yang mencukupi, anda akan kerap rasa letih dan mengantuk. Kualiti tidur anda turut terganggu. Tidur 8 atau 9 jam satu hari (lebih daripada cukup), tetapi masih senang rasa letih dan ngantuk, khasnya pada waktu petang.



Peringkat Ke-3: Lemah Tenaga Batin atau Mati Pucuk. Persembahan Tidak Tahan Lama
Tidak kira lelaki atau perempuan, masalah Tekanan Darah Tinggi akan mengganggu sistem hormon dan pengaliran darah badan anda dan menjejas kualiti hidup seks anda.


Peringkat Ke-4: Kerap Sakit Kelapa atau Migrain
Ini merupakan tanda awal bahawa kapilari-kapilari darah dalam otak sudah menjadi semakin sempit dan tekanan dalaman otak sudah menjadi semakin meningkat.


Peringkat Ke-5: Penglihatan Menjadi Semakin Kabur
Kapilari yang terdapat pada mata adalah yang paling halus, apabila pengaliran darah terjejas. Sel-sel mata akan semakin merosot dan akhirnya menjadi katarak atau mungkin buta.


Peringkat Ke-6: Masalah Buah Pinggang, Pengerasan Saluran Darah, Fungsi Hati Merosot dan lain-lain Penyakit Sekunder.
Buah pinggang menjadi semakin lemah kerana beban yang semakin bertambah. Bukan sahaja ia perlu menanggung penyingkiran cecair (tekanan) yang banyak, ia juga perlu berkerja keras untuk menyingkirkan sisa-sima kimia yang berasal daripada ubat-ubat yang anda makan itu.


Peringkat Ke-7: Peringkat Terakhir... Strok & Serangan Sakit Jantung
Apa yang paling menakutkan mengenai Strok dan Serangan Jantung adalah ia boleh serang pada bila-bila masa tanpa sebarang tanda-tanda awal. Apabila ia menyerang, ia mungkin kali pertama, ia juga mungkin kali terakhir...