Friday, July 6, 2012

Tekanan Darah Tinggi (Hipertensi)

Apa itu Tekanan Darah Tinggi?


Tekanan Darah Tinggi BUKAN Disebabkan oleh Kolesterol yang Lebih! Punca Sebenarnya Adalah Pengoksidaan Kolesterol pada dinding Arteri Darah.

Tekanan darah tinggi (PBP) adalah satu keadaan serius yang boleh membawa kepada penyakit jantung koronari (juga dipanggil koronari arteri penyakit), kegagalan jantung, strok,
kegagalan buah pinggang, dan masalah kesihatan lain.



"Tekanan darah" adalah daya darah menolak ke arah dinding arteri darah pam jantung. Jika tekanan ini meningkat dan kekal tinggi sepanjang masa, ia boleh merosakkan tubuh dalam pelbagai cara.


Tekanan darah diukur sebagai sistolik (sis-TOL-ik) dan diastolik (di-a-STOL-ik) tekanan. "Sistolik" merujuk kepada tekanan darah apabila jantung berdegup semasa mengepam darah. "Diastolik" merujuk kepada tekanan darah apabila jantung semasa rehat antara denyutan.

Anda paling sering akan melihat nombor tekanan darah yang ditulis dengan nombor sistolik di atas atau sebelum bilangan diastolik, sebagai mmHg
120/80. (MmHg milimeter raksa unit yang digunakan untuk mengukur tekanan darah.)

Jadual di bawah menunjukkan nombor tekanan darah yang normal untuk orang dewasa. Ia juga menunjukkan yang nombor meletakkan anda pada risiko yang lebih besar untuk masalah kesihatan.



Kategori untuk Tahap Tekanan Darah Di Kalangan Orang Dewasa (diukur dalam milimeter merkuri, atau mmHg)




CategorySystolic
(nombor atas)
Diastolic
(nombor bawah)
Normalkurang drpd 120danLess than 80
Prehypertension120–139atau80–89
Tekanan Darah Tinggi
     Stage 1140–159atau90–99
     Stage 2160 atau lebihatau100 atau lebih

Peringkat² Perkembangan Darah Tinggi



Peringkat Pertama : Darah Yang Pekat dan Gelap

Apabila kandungan air di dalam darah hilang dengan banyak (akibat daripada ubat diuretic) kepekatan darah akan menjadi semakin meningkat dan ini akan menyebabkan sel-sel darah merah melekat bersama dan menjadi gelap dan lekit yang menghalang pengaliran darah yang lancar. Rintangan ini akan memaksa jantung untuk pam lebih kuat lagi yang menyebabkan tekanan darah menjadi semakin tinggi.



Peringkat Kedua : Kerap Rasa Letih dan Mengantuk

Darah yang telah menjadi pekat dan mengalir dengan perlahan tidak boleh mengangkut oksigen dan nutrien ke seluruh badan dengan efektif. Apabila otak anda tidak terima bekalan oksigen yang mencukupi, anda akan kerap rasa letih dan mengantuk. Kualiti tidur anda turut terganggu. Tidur 8 atau 9 jam satu hari (lebih daripada cukup), tetapi masih senang rasa letih dan ngantuk, khasnya pada waktu petang.



Peringkat Ke-3: Lemah Tenaga Batin atau Mati Pucuk. Persembahan Tidak Tahan Lama
Tidak kira lelaki atau perempuan, masalah Tekanan Darah Tinggi akan mengganggu sistem hormon dan pengaliran darah badan anda dan menjejas kualiti hidup seks anda.


Peringkat Ke-4: Kerap Sakit Kelapa atau Migrain
Ini merupakan tanda awal bahawa kapilari-kapilari darah dalam otak sudah menjadi semakin sempit dan tekanan dalaman otak sudah menjadi semakin meningkat.


Peringkat Ke-5: Penglihatan Menjadi Semakin Kabur
Kapilari yang terdapat pada mata adalah yang paling halus, apabila pengaliran darah terjejas. Sel-sel mata akan semakin merosot dan akhirnya menjadi katarak atau mungkin buta.


Peringkat Ke-6: Masalah Buah Pinggang, Pengerasan Saluran Darah, Fungsi Hati Merosot dan lain-lain Penyakit Sekunder.
Buah pinggang menjadi semakin lemah kerana beban yang semakin bertambah. Bukan sahaja ia perlu menanggung penyingkiran cecair (tekanan) yang banyak, ia juga perlu berkerja keras untuk menyingkirkan sisa-sima kimia yang berasal daripada ubat-ubat yang anda makan itu.


Peringkat Ke-7: Peringkat Terakhir... Strok & Serangan Sakit Jantung
Apa yang paling menakutkan mengenai Strok dan Serangan Jantung adalah ia boleh serang pada bila-bila masa tanpa sebarang tanda-tanda awal. Apabila ia menyerang, ia mungkin kali pertama, ia juga mungkin kali terakhir...










No comments:

Post a Comment

Pusat Penjagaan Kanak-Kanak SINAR CAHAYA

Pusat Penjagaan Kanak-kanak Sinar Cahaya dibuka untuk anak-anak Transit (Sebagai tempat rehat anak-anak bersekolah) serta anak-an...